Teknologia

Voiko 5G mobiilipelaaminen korvata konsolipelaamisen seuraavien useiden vuosien aikana?

Viime aikoina on julkaistu monia uusia 5G -puhelimia ja niiden hinnat ovat tulleet hiljalleen alaspäin. Uuden 5G-teknologian myötä massiiviset datasiirrot hoituvat entistä nopeammin ja tämä on saanut monet kysymään, että mikä on tämän kehityksen vaikutus tavalliselle kuluttajalle. Esille on noussut esimerkiksi ajatus siitä, voiko 5G-verkon avulla toteutuva mobiilipelaaminen syrjäyttää perinteisen konsolipelaamisen. Tässä artikkelissa pohditaan tätä kysymystä. Alkuun on kuitenkin hyvä luoda katsaus siihen, miksi 5G-verkko on tarpeen.

Datan käyttö tulee lisääntymään

Keskeinen syy 5G:n saapumiselle on datasiirron tarpeen valtava kasvu tulevaisuudessa. Tämä syntyy mm. itseajavien autojen, valvontalaitteiden sekä iot-laitteiden keskinäisen viestimisen takia. Tämän lisäksi 5G:n myötä esimerkiksi virtuaalitodellisuuden sovellukset oletettavasti lisääntyvät ja teollisuuden tuottavuuden on arveltu parantuvan. Kyseessä on osa laajempaa digitaalista kehitystä, joka muuttaa työ- ja vapaa-aikaamme. Puhtaasti nopeudesta puhuttaessa 5G:n sanotaan tarjoavan vähintään kymmenkertaiset nopeudet ja jopa gigan yhteydet.

Ihmiset käyttävät nykyäänkin valtavat määrät dataa sekä työssä, että vapaa-aikana. Esimerkiksi me osallistumme webinaareihin, katsomme striimejä, otamme osaa Zoom-kokouksiin, käytämme suoratoistopalveluja, kuten Netflixiä ja Amazon Primea, sekä pelaamme verkossa. Hyvä esimerkki datan käytöstä ja verkkopelaamisesta ovat nettikasinot. Esimerkiksi NetBet kolikkopeli ovat hyödyntäneet nopeampia 5G-yhteyksiä mahdollistamaan nopeamman ja sujuvamman nettikasinokokemuksen sekä paremman ja vakaamman videoyhteyden livekasinokokemuksessa. Tulevaisuudessa saatamme nähdä enemmän innovaatioita ja muilla alueilla, kuten esimerkiksi live-pöytäpelissä, kaikki pelaajat saattavat striimata nettikamerallaan ja parantaen täten sosiaalista kanssakäymistä.

5G mullistaa myös mobiilipelaamisen?

5G:n on arvioitu mullistavan myös mobiilipelaamisen. Tätä väitettä onkin syytä tarkastella hieman tarkemmin. Väite kuulostaa mahdolliselta, kun ottaa huomioon 5G:n potentiaalin. Mobiilipelit ovat kehittyneet merkittävästi viime vuosina ja mobiililaitteille julkaistaan PC:lle ja konsoleille tarkoitettuja pelejä, jotka onnistuvat säilyttämään suurimman osan pelikokemuksesta myös pienellä näytöllä. Final Fantasy 16 -pelin tuottaja Naoki Yoshida uskoo, että 5G:n avulla mobiilipelit syrjäyttävät pelikonsolit lopulta täysin tulevaisuudessa. Hänen pääpointtinsa on se, että toisin kuin paikallaanpysyvät pelikonsolit, jotka ovat riippuvaisia paikallisesta laitteistosta ja joilla on pitkät käynnistysajat, mobiilipelit ovat houkuttelevampi vaihtoehto. Tämä siksi että nopeiden 5G-verkkojen ansiosta pelien striimaaminen onnistuu salamannopeasti. Tämän lisäksi puhelin on kätevä siksi, että sen voi kuljettaa minne tahansa.

Mobiilipelaamisen haasteita

Vaikka mobiilipelaamisen merkitys on kasvanut (TechRadarin mukaan analysointifirma App Annie raportoi, että mobiilipelaamisen tuotot olivat viime vuonna noin100 miljardia dollaria, kun PC- ja konsolipelien tuotot olivat yli 88 miljardia dollaria), on luultavasti liian aikaista puhua konsoli- ja PC-pelaamisen katoamisesta. Konsoleilla ja PC:llä on nimittäin muutama ässä hihassaan verrattuna mobiilipelaamiseen.

Ensimmäinen näistä on ohjain: Xbox Series X:llä tai PS5:llä pelaavat saavat enemmän tarkkuutta järjestelmän ohjaimella kuin kosketusnäytöllä pelaamalla. On totta, että sekä iOS ja Android tukee PS4 ja Xbox One -ohjaimia ja iOS 14.5 päivitys lisäsi virallisesti yhdistettävyyden PS5- ja Xbox Series X -ohjaimiin (Android ei virallisesti tue viimeisimmän sukupolven ohjaimia, mutta langaton linkitys onnistuu). Vaikka mobiilipelaamiseen käyttäisi ohjainta, vaatii jokainen peli kunnollista ”mappingia” jokaiselle ohjaimen painikkeelle, mikä on pelaajan kannalta ärsyttävää. Lisäksi esimerkiksi todellista kilpa-autosimulaatiota on mahdotonta kuvitella mobiililaitteella pelattavaksi: ratti ja polkimet yhdistettynä pieneen näyttöön tuntuvat aika koomiselta ajatukselta.

Toinen haaste mobiilipeleillä on se, että pelivalmistajien on julkaistava enemmän isoja pelejä mobiilialustoille. Jotta ennustus konsoli- ja PC -pelaamisen katomaisesta toteutuisi, täytyy mobiilipelien tarjota enemmän sitä kokemusta, johon konsoli- ja PC -pelaajat ovat tottuneet. Mobiilialustoille on julkaistu suosittuja pelejä, kuten Call of Duty, mutta mobiilialustat tarvitsevat lisää suosittuja pelisarjoja. Avoin kysymys on se, että miten nämä mobiilipelit vertautuvat konsoli- ja PC -versioihin. Niiden täytyy olla vakuuttavia, jotta pelaajat siirtyvät pelaamaan niitä mobiiliversioina.

Kolmas haaste on 5G itsessään: sen on oltava riittävän kattava ja vakaa, että pelaajat siirtyvät pelaamaan mobiiliversioita. Pelaajat tuskin siirtyvät pelaamaan mobiiliversioita, ennen kuin yhteydet ovat vakaat ja pelaaminen onnistuu täysin ilman ongelmia.

Back To Top